YAZIYI GÖNDER
Adınız, Soyadınız
E-posta Adresiniz
Alıcı E-posta
Mesajınız
www.samdan.com.tr

Baharda vücudumuzda neler oluyor?

Baharla birlikte daha enerjik hissedeceğimizi düşünürken, bahar yorgunluğu ya da bitmeyen nezle gibi sorunlarla boğuşabiliriz. Sağlıklı beslenerek bu sorunları en aza indirebilirsiniz.

Banu KAZANÇ

Baharın gelişi ile birlikte kış uykusundan uyanan doğa yeşillere bürünür, canlanır. Doğadaki bu değişime paralel olarak; bütün canlılarda olduğu gibi insanları da canlanmaya teşvik eder. Peki, baharın beraberinde getirdiği sağlığımız konusunda bazı mevsimsel riskler; bu haftaki yazımızın konusunu oluşturuyor.

Üst solunum yollarında görülen hastalıklar artar
Baharla birlikte havanın ısı ve nem miktarlarında meydana gelen değişiklikler ile bağışıklık sistemi zayıflar, üst solunum yollarında görülen hastalıklarda artar.

Ne yapmalı?
C vitaminlerinden zengin bir beslenme, bağışıklık sistemini daha güçlü kılar. C vitamininden maydanoz, biber, turunçgiller, soğan, kereviz, brokoli, çilek ve kivi zengindir. Bol bol ıspanak yiyin. Antioksidanlar, vücudumuzu zararlı çevresel etkilere karşı korur, bağışıklık sistemini kuvvetlendirir. Selenyum ve çinko içeren besinler beslenmenizde olmalı. Selenyumdan zengin besinler: Balık, deniz ürünleri, etler, tahıllar, yumurta, brokoli, lahana, kereviz, soğan, sarımsak, mantar v
e turp... Çinkodan zengin besinler: Etler, balık, süt, peynir, yumurta, deniz ürünleri, yağlı tohumlar, kuru baklagiller, kepekli tahıl ürünleri ve mantar...

Bahar yorgunluğu
Mevsim geçişleri, metabolizma ve hormonlar üzerinde bir takım değişikliklere neden olur. Özellikle de baharı yaşadığımız şu günlerde, bahar yorgunluğu adı verilen enerjimizin azalması ile karakterize olan şikayetlerden sıkça yakınırız. Bahar yorgunluğu, bahar aylarında hissedilen bir takım ruhsal ve bedensel belirtilere verilen durumdur. Baharın gelişiyle, eklem ve kas ağrıları artar, konsantrasyon bozukluğu, depresyon ve uyku bozuklukları görülebiliyor.

Ne yapmalı?
Bahar aylarında yaşanan çoğu şikayetin temelinde enerji azalması yatar. Dengeli beslenme, düzenli uyku, açık havada yürüyüşler yapmak, taze sebze ve meyve tüketmek alacağınız önlemler olmalıdır. Vücudun ihtiyacı olan enerjiyi toplamak için B ve C vitaminleri, folik asit, magnezyum, demir, potasyum ve çinkodan zengin gıdaları içeren sebze ve meyvelerden tüketmelisiniz. Tam tahıllı ekmekler, kuru baklagiller, yeşil yapraklı sebzeler, et ve süt ürünlerinden bolca B vitamini içerirler. Demir takviyesi ile enerji eksikliğinin önüne geçebilirsiniz. Demir en çok kırmızı et, yumurta, kuru meyveler ve baklagiller, koyu yeşil yapraklı sebzeler, fındık, fıstık ve susamda bulunur. Yorgunluk, uyku güçlüğü, depresif durum, kas güçsüzlüğü, krampları ve vücut gerginliklerine karşı magnezyum ve potasyum içeren besinler tüketmelisiniz. Potasyum içeriği yüksek olan ıspanak, mercimek, mantar ve brokoli, muz, kayısı, portakal, avokado, incir, hurma, kuru üzüm, magnezyum içeriği yüksek ayçiçeği çekirdeği, kabak çekirdeği, fındık, badem, rafine edilmemiş tahıllardan mamul tam tahıllı ekmek, kakao gibi yiyeceklere beslenmenizde yer vermelisiniz. Günlük sıvı tüketimine dikkat ederek vücudunuzda yaratacağı ödemi azaltabilirsiniz. Aşırı tuz tüketimi vücutta su birikimini arttıracağından, fazla tuz tüketiminden kaçınılmalısınız. Ödemi önlemek için beslenmenizde su atımına yardımcı maydanoz, soğan, marul, biber ve roka yemeye özen gösterin.

Bahar alerjisi
Pek çok kişi alerji şikayetleri yaşar. Polenlerin neden olduğu boğazdamak kaşıntısı, burun akıntısı, tıkanıklığı, hapşırma, kızaran ve sulanan gözler, nefes alma sorunları şikayetlerin ortak paydasıdır.

Ne yapmalı?
Bahar aylarında alerji ve üşütmekten kaynaklanan hastalık etkilerinden korunmak için; sıcak et ve tavuk suları ile yapılmış çorbalar ile bitkisel çayları, sıklıkla tüketmelisiniz. Antosiyanin, Kurkumin, Hesperetin ve Kuersetin; alerjisi olanlar için önerilen antioksidan kaynaklı bitkisel besin içeriklerinin başlıcaları. Antosiyaninler, olarak bilinen doğal bir anti-inflamatuar özellikler taşıyan fotokimyasalları, çoğunlukla morumsu-kırmızı renkleri ile tanımlayabiliriz. Pancar, çilek, kiraz ve koyu mor ve kırmızı üzüm gibi... Kurkumin, güçlü antioksidan, şişkinlik-kızarıklık-iltihap giderici bir maddedir. Körinin içinde bulunan ve sarı rengi veren zerdeçal iyileştirici etkileri bilinen güçlü bir baharattır.


BİZE ULAŞIN