Kereviz ilgiyi hak ediyor

Mutfağınızda daha fazla yer almayı hak eden kerevize hoş tariflerle farklı bir bakış açısı getiriyoruz.

Banu KAZANÇ

Kereviz yaprakları yüksek miktarda A vitamini içerirken, gövdesi potasyum, folik asit, kalsiyum, magnezyum, demir, fosfor, sodyumdan zengin, B1, B2, B6 ve C vitaminleri kaynağıdır. Kerevizin tarihi çok eskilere, antik Yunan'a kadar dayanır. Kereviz, Akdeniz'i çevreleyen bölgelerden dünyaya yayılmış, antik çağdan bu yana kullanılan, hafif baharatlı lezzeti ve kendine özgü aroması olan bir kök sebzedir. Düşük kalorili, su içeriği yüksek ve lif oranı oldukça fazla bir sebze olan kereviz, kilo vermek isteyenlerin en büyük yardımcısıdır. Kolesterolü düşüren ve vücudun su dengesini sağlayan bir sebze olan kereviz, C vitamini yönünden oldukça zengin, diüretik (idrar söktürmeye yardımcı) özelliktedir. Patates ve havuç gibi diğer kök sebzelerle karşılaştırıldığında, kerevizin kalorisi çok düşüktür. Kerevizin 100 gramı, sadece 18 kalori içerir. Şeker hastalarında, karbonhidrat seçeneği olarak, diğer kök sebzeler yerine kullanılabilir.
Sodyum için doğal ve güvenli bir kaynak aynı zamanda. Yüksek tansiyonlu, tuza duyarlı olan kişiler bile zararlı olan sofra tuzunun yerine kullanabilirler. Kereviz, bileşiminde bulunan kalsiyum ile sinir sistemi, demir ile kansızlık, magnezyum ile yorgunluk, anemi, kalp ve damarlar hastalıklarına karşı önerilir. Kereviz, zihinsel ve fiziksel performansı artırır. İçerdiği C vitamini ile bağışıklık sistemini güçlendirir ve vücudu daha dirençli hale getirir. Kalp-damar sistemi ve bağışıklık sistemini güçlendirir, kan kolesterolünü düşürür.
Rahatlatıcı, ağrı kesici, antiseptik ve anti alerjik özellikleri olan kereviz, sindirim sistemi rahatsızlığı olanlara önerilmektedir. Sindirim sistemi, ülser, gastrit ve hazımsızlık sorunlarına iyi gelir. Kerevizin cinsel gücü artırıcı bir etkisi olduğu kabul edilir. Tansiyona iyi gelir, su-tuz metabolizmasını ayarlar, ödemi çözmede etkili olur. İdrar söktürür, idrar yollarını ve kanı temizler, vücuttan toksinlerin atılmasına yardımcı olur. Uykusuzluğa ve strese de iyi gelir. Kerevizin sinir sistemi üzerinde yararlı etkileri vardır, belleği uyarır. Ürik asit düzeyini azaltıcı etkisi ile gut hastaları için önerilir. Cilt, saç ve gözler için faydalıdır. İki çeşit kereviz vardır. Bunlardan bir tanesi, kökü yumru oluşturmayan, yaprakları ve sapları uzun olan yaprak kereviz; diğeri ise yaprak sapları kısa, kökü yumrulu, kök kerevizidir. Kerevizle; salatası, çorbası, püresi, kıymalısı, terbiyelisi, zeytinyağlısı, portakallısı, yoğurtlusu gibi çok zengin çeşitte yemek üretebiliyoruz. Portakal, mandalina gibi narenciye ile pisen kerevize, pek çok kisi artık, kokusu nedeniyle "hayır" demiyor. Daha önce kerevizi sevmeyip de yiyemediyseniz, zeytinyağlıyla baslamanızı tavsiye ederim. Etli sıcak yemekte kerevizin kokusunu daha fazla hissedersiniz. Pişirirken içine biraz portakal suyu veya portakal kabuğu rendelerseniz, nefis bir lezzet elde edersiniz.
Ayva da yakışıyor, yeşil elma da... Hem pişirirken hem de çiğ halde rendeleyerek, meyvelerle hoş lezzetler yakalayabilirsiniz. Biraz da sunum örneklerine göz atalım mı? Mutfağınızda daha fazla yer almayı hakkeden kerevize farklı bir bakış açısı getiriyoruz. Elma ve kerevizi rendeleyin, yanına yeşil soğanı, dereotu ve ince ince yeşillik doğrayın. Çiğ olarak rendelediğiniz kerevizi, hardal, zeytinyağı, baharat ve sirkeyle çeşnilendirin. Rendelenmiş çiğ kereviz kökü ve rendelenmiş havuçları sarımsaklı yoğurt ve biraz zeytinyağı ile karıştırıp, üstüne ceviz serpebilirsiniz. Kerevizden fırında cips efsane bir lezzet. Kerevizleri yıkayıp elma dilim patates kıvamında kesin. Zeytinyağı, dövülmüş sarımsak ve bol biberiye, az miktarda tuz ve biber ile harmanlayıp, yağlı kağıt üzerinde fırına verin. Piştikten sonra üzerine biraz parmesan peyniri serpebilirsiniz. Süzme yoğurt, labne peyniri ile farklı salatalar yapabilirsiniz. Kerevizle mücver yapabilirsiniz, kabak kadar iddialı oluyor. Patates püresi yerine kereviz püresi yapmayı deneyin, etin yanına çok yakışıyor.

BİZE ULAŞIN