Karpuz yemenin tam zamanı

Sıcak yaz günlerinde gerçekten içimizi serinleten harika bir meyve olan karpuz, bu haftaki yazımızın konusu. Karpuz; kalori, yağ ve sodyum bakımından düşük, lezzet bakımından olağanüstü tada sahiptir.

Banu KAZANÇ

Karpuzun, aslında yaklaşık yüzde 92'si sudan oluşur. Sıcak günlerde vücudun su ihtiyacını karşılayan karpuz aynı zamanda ferahlık veren, serinleten bir meyvedir. Sıcaklıklar yaz aylarında yükselirken, çoğumuz yeterince su tüketimine özen göstermiyoruz. Karpuz gibi sulu meyveler, su alımını artırabilir; bu da vücudun susuz kalma, dehidrasyon ve sıcak çarpma riskini azaltır.

Sadece şeker ve su değil

Karpuzun şeker ve sudan ibaret olduğunu düşünüyorsanız; yanılırsınız. Karpuzun aşağı yukarı 200 gram ağırlığında bir dilimi 60 civarında bir kalori oranına sahiptir.

Kan şekerini yükseltir

Karbonhidratlar, özellikle de belirli şeker türleri, kan şekeri seviyenizi yükseltebilir. 70'in üzerindeki bir indeksi olan yiyeceklerin kan şekeri ve insülin seviyenizi önemli ölçüde arttırdığı düşünülmektedir. Karpuzun glisemik indeksi yüksektir, 72 ile 80 arasındadır. Karpuzun, glisemik indekse karşılık, glisemik yükü düşüktür, glisemik yük değeri ile daha masum sayılıyor ama tabi ki kural; miktarı sınırlamak.

Lif içeriği yüksektir

Karpuzu düşündüğümüz zaman hepimizin aklına iki sey gelebilir: su ve şeker. Kalorisinin çoğunu şekerden almasına karşın çok fazla lif içermesi avantaj sağlar.

Vitaminler

Karpuz, iyi bir A, C, B6 vitamin kaynağıdır. A ve C vitamininin yüksek seviyelerde olması vücudunuzun enfeksiyonla savaşmasına, bağışıklığı artırmasına, göz sağlığınızın korunmasına ve yaşlanmanın etkilerini artıran serbest radikallerden korunmasına yardımcı olur. Karpuzda bulunan B6 vitamini miktarı vücudunuzdaki sinir sistemi ve kırmızı kan hücresi oluşumuna yardım etmenin yanı sıra hastalıklarla savaşmak için gerekli antikorları üreterek bağışıklık sistemi için de yararlıdır.

Mineraller

Büyük bir mineral kaynağı olmasa da, karpuzun içinde bol miktarda potasyum ve magnezyum bulunur.

Antioksidanlar

Karpuz,harika görünmenize ve hissetmenize yardımcı olmak için antioksidanlarla doludur. Karpuz, hem likopen hem de vitamin ve mineral açısından zengin, kırmızı rengi ile kendini gösteren beta-karoten içeriği ile de antioksidan kapasitesi yüksek bir yaz meyvesidir.

Kalp sağlığı

Karpuz, kan akısının korunmasına yardımcı olabilecek, kan basıncını düşüren ve kalp hastalığınızın riskini azaltan bir amino asit olan L-citrulline/L-arginine içerir.

Kas ağrısı ve damar sistemi

Karpuz özellikle spordan sonra yaşanan kas ağrılarını hafifletir. Karpuzun bu özelliği içerdiği L-citrulline adlı bileşenden kaynaklanıyor. L-citrulline
amino asidi vücut tarafından temel bir amino asit olan L-arginin'e dönüştürülüyor. L-arginin ise kan dolaşımını geliştirerek kan damarlarını rahatlatır ve egzersiz sonrası sık görülen kas ağrılarını hafifletir.

Cildimizi korur

Karpuzdaki A vitamini, sağlıklı ciltler, gözler, için önemlidir. Cildi nemlendirmeye, kolajen oluşturmaya ve korumaya yardımcı olabilir. Karpuzun içeriğindeki likopen sizi güneşin zararlı UV ışınlarından korur. Böbrekler için doğal diüritiktir, idrar söktürür, böbrekleri çalıstırır, kandaki ürik asidi azaltır. Lif içeriği ile bağırsak hareketlerinin düzenlenmesine yardım eder.

BİZE ULAŞIN