Kalbiniz için kırmızı yemelisiniz

Geniş bir yelpaze oluşturan kırmızı meyve ve sebzeler, likopen ve antosiyaninler gibi güçlü, sağlıklı antioksidanlar yönünden çok zengin. Bu da kalp sağlığını koruyan faktörlerin başında geliyor.

Banu KAZANÇ

Kanseri önlemeye yardımcı, kronik hastalıklarla mücadeleye ve bağışıklık sistemini güçlendirmeye yarayan kırmızı renkli besinler bu haftaki yazımızın konusunu oluşturdu. Özellikle de kalp sağlığı söz konusu olduğunda, kırmızıları tercih etmeli; yüksek tansiyonlu, yüksek kolesterollü veya ailenizin fertlerinden biri kalp hastalığı ile ilgili bir geçmişe sahipse daha da dikkatli olmalısınız. Geniş bir yelpaze oluşturan kırmızı meyve ve sebzeler, likopen ve antosiyaninler gibi güçlü, sağlıklı antioksidanlar yönünden zengindir. Likopenin, kalp hastalığı riskini azalttığı, gözleri koruduğu, enfeksiyonlarla savaştığı ile ilgili pek çok araştırma yapılmıştır. Likopen özellikle kardiyovasküler sağlık ve kalp hastalığının önlenmesinde faydalıdır. Antosiyaninlerin ise yapılan çalışmalarda karaciğeri koruduğu, görme yeteneğini geliştirdiği, kan basıncını ve iltihaplanmayı azalttığını gösteren verilere ulaşılmıştır.

DOMATES: Domates; likopen ve potasyum için de çok iyi bir kaynaktır. Potasyumdan zengin diyet, yüksek kan basıncını düşürmek ve kalp hastalığı riskini azaltmak için önerilir. Domateste yüksek kolesterol düzeylerini düşürmek için güvenli bir yol olarak önerilen niasin de bulunur.
NAR: Kalp hastalığı, su anda dünyanın erken ölüm nedenleri arasında listenin baslarında yer almaktadır. Yüksek tansiyon (hipertansiyon); kalp krizi ve felçlerin önde gelen nedenlerinden biridir. Nar; antioksidan etkileri en fazla olan meyvelerden biridir; polifenol, tanen ve antosiyanin gibi antioksidanlar içerir.
PANCAR: A, B, C, P vitaminleri, beta karoten ve folat (folik asit) içerir, demir, manganez, bakır, fosfor, magnezyum, potasyum, çinko ve kalsiyum gibi önemli minerallerin yanında pancar nitrat açısından zengindir, vücutta nitrik oksit haline gelir. Nitrik oksit, insan vücudunda doğal olarak üretilen bir hormon olup hayati fonksiyonlarının düzenlenmesinde rol oynamaktadır. Nitrik oksidin çok önemli bir görev üstlendiği yerlerden biri de damarlarımızdır.
PEMBE GREYURT: Lif, potasyum, C vitamini ve likopen içerir. Araştırmalar, greyfurtun kan basıncını ve lipid düzeylerini iyileştirmesine yardımcı olabileceğini, greyfurtta bulunan antioksidanların kolesterol seviyesini önemli oranda azaltığını gösteriyor.
KIRMIZI BİBER: Yeşil biber ile karşılaştırıldığında, kırmızı olanlar daha fazla beta-karoten ve daha fazla C vitamini içerir. Kırmızıbiberin içeriğindeki bibere acı tat veren madde olan kapsaisinin maddesi, ağızdaki acı reseptörlerini uyararak endorfin hormonu salgılanmasına yardım eder.
ÇİLEK VE AHUDUDU: Çilek ve ahududu, kalp sağlığı yararları olan antioksidan, antosiyaninler ve kuersetin kaynağıdır. Beslenmede en zengin antioksidanlardan biri olarak kabul edilen kuersetin serbest radikal hasarı, yaslanma ve inflamasyonun etkileri ile mücadelede önemli bir rol oynar.
KIRMIZI LAHANA: Turpgiller ile aynı ailedendir. Brüksel lahanası ve brokoli gibi kalp-sağlını destekler. Kırmızı lahana içerisindeki antosiyaninler güçlü antioksidanlardır ve aynı zamanda lif, vitaminler C ve B6, potasyum ve manganez için mükemmel bir kaynaktır.
KIRMIZI MERCİMEK: Kırmızı mercimek lif bakımından zengin ve glisemik indeksi düşüktür, kompleks karbonhidrat kaynağıdır, enerjinizin sürdürülebilir olmasını sagğar, sizi uzun süre tok tutar. Kan sekeri seviyelerini dengelemek için mükemmel bitkisel protein kaynağıdır Ayrıca, kan basıncını düşüren potasyum, kalsiyum ve magnezyum da içerirler.
KIZILCIK VE VİŞNE: Bünyesinde bulunan güçlü bir antioksidan olan polifenoller nedeniyle kardiyovasküler hastalık riskini azaltır. Vişne ise A ve C vitamin içeriği yüksek güçlü antioksidanlar içerir, doğal bir melatonin kaynağıdır, kalp sağlığı için iyi bir gece uykusu vücudu destekler.

BİZE ULAŞIN