Hatice Gökçe ''Matrakçıya hayran kalmamak imkansız''

Ünlü tasarımcı Hatice Gökçe, Osmanlı sanat tarihinin önemli isimlerinden Matrakçı Nasuh’tan ilham aldığı bir kapsül koleksiyonu hazırladı. Turizm Bakanlığı’na bağlı müzelerde satışa sunulan koleksiyonu konuşmak için Gökçe’yle buluştuk.

Hatice Gökçe ''Matrakçıya hayran kalmamak imkansız''

RÖPORTAJ: NAZAN ORTAÇ nazan.ortac@sabah.com.tr
FOTOĞRAFLAR: ŞEREF YILMAZ

Modacı Hatice Gökçe, Anadolu Kültürel Girişimcilik Müze Mağazaları için, Matrakçı Nasuh'un İstanbul minyatüründeki peyzaj, hayvan ve çiçek tasvirlerinden ilham alarak 5 parçadan oluşan eşsiz bir kapsül koleksiyona imza attı. Koleksiyon, Nurhan Atasoy'un 'Matrakçı Nasuh ve Menazilname'si adıyla çıkardığı kitabında yer alan minyatür detaylarından ilham alıyor. Miras temasını işleyen koleksiyon; bir kimono, üç farklı desende hazırlanan üç farklı çanta modeli ile Kahramanmaraş'ta üretilen beş farklı renkteki yemeni terlikten oluşuyor. Hatice Gökçe ile showroom'unda bir araya gelerek hem bu koleksiyonu hem de moda yolculuğunu konuştuk.

Anadolu Kültürel Girişimcilik ile nasıl bir araya geldiniz?
Anadolu Kültürel Girişimcilik Genel Müdür Yardımcısı Barış Üstünkaya ve ekibi, benimle yaklaşık 3 yıl kadar önce birlikte bir proje yapma talebiyle iletişime geçtiler. Görüşmelerimiz sonucu benim bir süredir merak edip araştırdığım Matrakçı Nasuh gibi çok yönlü bir karakterin İstanbul minyatürünü günümüze taşıma hedefiyle projemizi şekillendirdik. Uzun bir süreçten sonra 'Heritage Matrakçı Nasuh by Hatice Gökçe' ismini verdiğimiz kapsül koleksiyonumuzu Mart 2019 tarihinde modaseverlerin beğenisine sunduk.

Bir süredir minyatür sanatıyla ilgileniyorsunuz. Nasıl girdi bu sanat radarınıza?
Yakın arkadaşım Bülent Fidan aracılığıyla minyatür sanatçısı Gülçin Anmaç'tan ders almaya başladım. Bu coğrafyada minyatür sanatının apayrı bir yanı var. Minyatürler aracılığıyla kültürel öğelerin, eski toplumsal alışkanlıkların, şehrin eski görünümlerinin ve hatta ritüellerin izini sürmek mümkün ve zevkli. Moda kavramı ne kadar sürekli güncel kalabilmekle ilgiliyse, bir o kadar da geçmiş değerleri ya da geleceği nasıl günümüze taşıdığınızla ilgilidir. Bir tasarımcı olarak geçmişe ait olan şeyleri güncel ve işlevsel hale getirmeyi seviyorum.

Matrakçı Nasuh'un eserlerini nasıl keşfettiniz?
Minyatür derslerim sırasında hocamızın adından bahsetmesi ve bu süreçte Nurhan Atasoy'un 'Matrakçı Nasuh ve Menazilnamesi' adıyla çıkardığı kitaba ulaşmam yakından tanımama sebep oldu. Nurhan Hanım, Matrakçı hakkında öylesine detaylı bir eser hazırlamış ki hayran kalmamak imkansız.

Onu diğer minyatür sanatçılarından ayıran ne?
Matrakçı genellikle şehir minyatürlerinde figürlere yer vermiyor. Ve erken dönem işlere imza atmış. Döneme ait detayları barındıran eserlere sahip. İstanbul eserinde Haliç ile Marmara'da yüzen yelkenliler görüyoruz. Galata civarında ise selviler, meyve ağaçları ve çeşitli renkte bitkiler dikkat çekiyor. Hepsi o dönem var olan figürler ve resmedilmiş. Tüm bu güzel detaylar bizlere Matrakçı'nın ne kadar usta bir nakkaş olduğunu gösteriyor.

'Heritage Matrakçı Nasuh by Hatice Gökçe' koleksiyonunda neler var?
5 parçadan oluşan Matrakçı kapsül koleksiyonunda bir kimono, üç farklı desende hazırlanan üç çanta modeli ile Kahramanmaraş'ta üretilen beş farklı yemeni terlik bulunuyor.

Nerede satılacak koleksiyon?
Hazırladığım kapsül koleksiyon şu anda Topkapı Sarayı Müzesi Avlu Mağazası'nda ve muzedenal.com adresinden satışa sunuluyor. Topkapı Sarayı'nda tasarımlarını sergileme fırsatı bulan ilk modacı olmaktan gurur duyuyorum. Farklı tarihi karakterlerden ilham alarak başka koleksiyonlar da hazırlamayı planlıyoruz.

Minyatür sanatına ilginiz sizin kendi tasarımlarınıza nasıl yansıdı?
2019 ilkbahar-yaz koleksiyonum yine bir minyatür koleksiyonu. Şahname'den alınmış savaş ve doğa sahnelerinin desen olarak kullanıldığı bir erkek koleksiyonu.

19 yıllık bir markasınız. Bu süreçte tasarım çizginiz nasıl bir evrim geçirdi?
Başlangıçtaki iddiamdan asla vazgeçmeden erkek terziliğine duyduğum saygıyla erkek giyiminin özgürleşmesine katkıda bulunmak isteğiyle yola çıktım. Ekibimle erkek giyimine harcadığım uzun mesaiden ve tutkumdan gelen deneyimle hala yeni temalarla bu iddianın devamlılığını sağlıyorum. Güçlü bir erkek profilini bir araya getirmek istiyorduk. 19 yılın sonunda bu topluluğu oluşturduğumuzu görüyorum.

19 yıl önce ilk çıktığınızda çok aykırı bulunmuştunuz, şimdi erkekler için sıra dışı tasarım yapan birçok marka var. Siz çok mu cesurdunuz, yoksa ileri görüşlü mü?
Sektörde var olan erkek giyim tasarımcılığındaki eksikliğin altında yatan nedenin sosyal bakışla şekillenmiş bir erkek giyim profilinin olduğunu bildiğinizde ve bunun zamanla değişecek bir olgu olduğuna inandığınızda, size düşen cesur bir adım atmak elbette. Bu sebeple cesurdum diyebiliriz. Sektördeki erkek giyim tasarımındaki yalnızlığı görüp, buranın geniş bir oyun alanı olduğunu söylemem de ileri görüşlülüğe girer. 19 yıl önce tasarımlarım aykırı bulunuyordu evet, bunun en önemli sebeplerinden biri de klasik erkek giyim algısının kırılamamasıydı. Fakat bu durum son 8 yılda değişim gösterdi. Ayrıca yeni yeni erkek giyimi tasarlayan arkadaşlarımız da sektöre girmeye başladı. Rekabet ortamı olmadan sektörümüzün gelişmesi pek mümkün değildi. Dünya modasını yakından takip eden, karşılaştırma yapabilen bir nesil olması sektörümüz için çok sevindirici bir gelişme.

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.