
Güvenç'in ekolojik giysi tutkusu

Güvenç'in ekolojik giysi tutkusu

Röportaj:Bade ÇAKAR
Fotoğraflar:Serkan ŞENTÜRK
2002 yılında kurduğu 'Nej' markası ile moda dünyasına adım atan genç tasarımcı Nejla Güvenç, son olarak Amerika'da basılan 'Yükselen Ekonomilerden ve Gelişmekte Olan Ülkelerden İlham Verici Kadın Girişimci Hikayeleri' kitabına girmeyi başardı. Kitaptaki tek Türk olan Nejla Güvenç ile bu başarısını konuşmak için bir araya geldik. Güvenç ile keyifli bir çekim gerçekleştirdikten sonra sıra dışı kariyerini ve moda dünyasını konuştuk.
Moda serüveniniz nasıl başladı?
Nejla Güvenç: Henüz 8-9 yaşlarındaydım, moda tasarımın ne olduğunu bilmeden, meslek bilincim gelişmeden, resim yapmaya, hayallerimi çizgilerle, resimle ifade etmeye çalışırdım. Derken bir film izledim ve hayatım değişti. Moda tasarımcısı olan bir kızın eğitimini bitirdikten sonraki tasarım yolculuğu ve markalaşma hikayesiydi. Film bittiğinde anneme heyecanla dönüp, filmin baş kahramanı olan kızı göstererek "İşte ben onun yaptığını yapmak istiyorum" dedim.
2002'de yarattığınız Nej'in bu kadar başarılı olacağını düşünüyor muydunuz?
Güvenç: Bir hayalim vardı, kendi düşüncelerimi, çizgilerimi aktarabileceğim bir dünya düşledim ve Nej böyle doğdu. Hayallerimin yolculuğu başlamadan önce beş yıllık business planı yaptım. Geleceği hayal edebiliyoruz, diliyoruz, kurguluyoruz ancak uygulamada beklemediğiniz sürprizlerle karşılaşabiliyoruz. Yoluma devam ederken marka sureci ve konumlandırmasıyla ilgili kaydettiğim gelişme, planlarımdan daha hızlı ve güzel oldu. Moda size böyle bir enerji ve dinamizm getiriyor.
Tasarımlarınızı yaratırken nelerden ilham alıyorsunuz?
Güvenç: Elbette doğa... İsteğim doğayı bir bütün olarak görmek, olduğu hali ile sevmek, değiştirmemek, bozmamak, korumak. Ana felsefem doğada var olanı ve insana faydalı olanı, iyiyi, güzeli arayıp bulmak ve bunu giysilerde kullanmak.
Güvenç'in ekolojik giysi tutkusu

Tasarım dendiğinde aklınıza neler geliyor? Size göre bir tasarımcı nasıl olmalı?
Güvenç: Tasarım, algı ile kavram arasındaki bir bağlam. Tasarım bilgi edinme öğesidir. Çünkü, duyumsal tasarım ile zihinsel tasarım daima birbirini etkiler. Bu nedenle duyumsal bilgi ile ussal bilgi her zaman iç içedir. Gerçek bilgi ise böylelikle oluşur. Ve biz tasarımcılar her tasarımımızda o gerçek bilgiye ulaşmak istiyoruz. Her birimizin yolları, söylemleri ve karakterleri farklı, her birimiz kendi yolumuzla deniyoruz.
Organik kumaşlar kullanıyorsunuz? Bu tercihinizin nedeni nedir?
Güvenç: Organik giyimi bir kez deneyimlediğinizde yaşattığı konfor ve keyiften vazgeçemezsiniz. Sağlıklı olması da cabası. Bambunun yapısında 'bambu-kün' isimli antibakteriyel özellik bulunuyor. Bu sayede bambudan üretilen kumaşlar deride alerji yapmıyor. Bambu kumaşı oldukça hafif bir dokuya sahip olduğu için giyildiğinde serinlik hissi veriyor. Viskon kumaşın hammaddesi kayın ağacı. Yumuşacık bir dokusu olan viskon kumaşı teri, pamuktan daha fazla emiyor.
'Yükselen Ekonomilerden ve Gelişmekte Olan Ülkelerden İlham Verici Kadın Girişimci Hikayeleri' kitabında yer alan tek Türk'sünüz. Bu haberi ilk aldığınızda nasıl hissettiniz?
Güvenç: Benim için büyük bir onur, büyük bir mutluluk, öğrendiğim an hani deriz ya, kelimeler kifayetsiz kaldı. Ödül, kadın girişimci seçilmemdi, ancak bende daha derin bir duygu oluştu. Kadın olmaktan öte, birey olarak kariyerimde yaptıklarımın, yaşadıklarımın ödülü gibiydi. Öğrendiğim an kendimi şanslı hissetmiştim, sadece 10 bin kadına çıkacak bir piyangoydu ve bana çıkmıştı. Talih bana vurdu diye havalara uçmuştum. Bu ilk hikayem, sonuç; kabul ediyorum ben şanslıyım... Bir de ikinci hikayem var asıl gerçeğim, gerçekliliğim. Tasarım, marka yolculuğunda verdiğim mücadele, henüz oluşmamış bir alanda iş hacmi deneyerek tecrübe ettiğim yaratma çabam ve inancım, tutkum. Çok kolay olmadı ama her seferinde iyi ki yaptım dedim. Onlar benim yanlışlarım benim doğrularım idi, beni bu serüvende ayakta tutan... Mutluluğumu önce kadın olarak yaşadım ve Türkiye'den seçilme onuru bunu taçlandırdı. Benim için asıl önemlisi, birey olarak topluma faydalı bir bütünün içinde yer almak oldu.
Güvenç'in ekolojik giysi tutkusu

Bu listeye girebilmenizin nedeni sizce nedir?
Güvenç: Gösterdiğim kararlılık, sektörü olmayan bir alana girmem, bu konuda hacim yaratma çabam ve en önemlisi kriz anında farklılık yaratarak iş hacmi yaratmam. Yeni fikirlerle krizden çıkabilme yeteneğim, gösterdiğim mücadele genç girişimci kadınlara örnek model oluşturuyordu. Orijinal adı 'Women Entrepreneurs Inspiring Stories From Emerging Economies And Developing Countries' olan kitap, dünyaca ünlü akademik yayınevi Routledge Taylor & Frances Group tarafından 2014 yılında yayınlandı. Yükselen ve gelişmekte olan ülkelerde girişimci olarak kendi ayakları üzerinde durarak mücadele eden, fark yaratan, uluslararası olan, iş hacmi yaratan, pazarlama ve insan kaynağı yöneten, işini büyütme başarısı gösteren 24 girişimci kadını inceleyen kitap, Amerika'daki kitapçılarda ve amazon. com'da satılıyor.
Aynı zamanda Moda Tasarımcıları Derneği (MTD) Yönetim Kurulu Üyesi'siniz, sizce Türk modası ne durumda?
Güvenç: Türk tasarımcıları dünyaya açılıyor, dünya gözünü İstanbul'a çeviriyor. Gerek bakanlığın, gerek İHKİB'in destekleriyle Türk tasarımcı ve markaları dünyada sesini duyurmaya başladı. Medeniyetler beşiği Anadolu'dan beslenip dünyaya açılıyoruz. Çok renkli, farklılıklar içerisinde kendi dengesini sağlayarak fark yaratan bir toplumuz. Kültürel değerlerimize sahip çıkıp evrensel hareket ediyoruz. Bu duygumuz kabul görüyor ve seviliyor.
Son dönemlerde genç tasarımcılar çoğalmaya başladı. Bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz?
Güvenç: Türk moda tasarım yolculuğunu bayrak yarışı gibi görüyorum. Biz bayrağı bir önceki ustalarımızdan devir aldık ve gelecek gençlerde. Genç tasarımcılar donanımlı, özgün ve yenilikçi. Bu da sektöre yeni bir soluk, yeni bir heyecan getiriyor. Tasarım ile ilgili eğitim veren okulların artması, gençliğin modaya beslediği heyecan, teknoloji ve endüstriyle birleşince güzel sinerjiler oluşacağına inanıyorum. Uzun süre bir üniversitede 'Çağdaş Moda Tasarım' dersi verdim. Öğrencilerle birlikte öğretirken öğreniyor ve yenileniyorum. Bundan çok keyif alıyorum.
Güvenç'in ekolojik giysi tutkusu

İlerisi için ne gibi planlarınız var?
Güvenç: Hayatım boyunca tek hedefim hayallerimi gerçekleştirmek oldu. Hayallerimin devam etmesini diliyorum. Çünkü, hayal edebilirsem gerçekleştirebilirim... En çok istediğim Nej kadınının yanına, Nej erkeğini oluşturmaktı. Kapsül bir koleksiyonla başladım, devamını geliştirerek sürdürmeyi ve başka ürünlerle çeşitlendirmeyi hedefliyorum. Uluslararası arenada büyüyebilmek, daha çok bireye ulaşmak istiyorum. "Bir hayalim var" adı altında hazırladığım uluslararası projelerim var. Ancak adı üzerinde bir hayalim var, umarım onları da gerçekleştirebilirim.
Nej'i, 'ekolojik bir serüven' olarak konumlandırıyorsunuz. Bu serüveni bir de sizden dinleyelim...
Güvenç: Dediğim gibi doğa, en büyük ilham kaynağım. Doğa seçenekler, döngüler ve bozulmalarla doludur. Hiçbir şey simetrik değildir; fakat bir bütün olarak ele alındığında mükemmeldir. Nej koleksiyonlarında doğadan gelen esin kaynaklarıyla ekolojik ve organik bir yaklaşım sergilemeyi istiyorum. Aslında mükemmel olan, 'mükemmel olmayanı' tasarıma dönüştürüyor. Doğal ve çevreci kumaşlar hem üretim açısından etik ve doğa dostu, hem de gelecek nesillere bırakılabilecek daha iyi bir dünyayı temsil ediyor. Durum bu kadar ciddi olunca, giydiğiniz kıyafeti sorgulamak da kaçınılmaz oluyor.