Baba-oğul Amerika'yı keşfe çıktılar

Malkoç Süalp, eski eşi Bade İşçil’den olan oğlu Azur ile 20 Haziran’da çok özel bir seyahate çıktı. Güneybatı Amerika’yı kapsayan ve günlerce süren bu seyahatte babaoğul sıra dışı bir tatil deneyimi yaşadı. Malkoç Süalp, bu macera tatilini Şamdan Plus içi

Amerika'nın güneybatısına, ilk kez 1990 yılında gittim. Sonra 90'lı yıllarda teknoloji alanında kendi işimi kurduktan sonra ne zaman bir teknoloji fuarına gitsem veya Silikon Vadisi'ne iş yaptığım şirketlerle toplantım olsa muhakkak yeni bir yerini keşfetmek için ziyaretimin sonuna boş zaman bırakırdım. Dünyada çok yer dolaştım ama Amerika'nın güneybatısının hiçbir yerde benzeri yoktur. Dünyanın diğer harikalarından en büyük farkı, 1930'larda başlayan ve 1950'lere kadar devam eden bu harikaları, ABD devletinin koruma altına alması ve ulaşımı için yol yapması. En zor erişimi olan yerlere dört dörtlük yollar yapmışlar.

Güneybatı bölgesi, ABD'nin en güzel, en büyük doğal parklarına sahip olması dışında başka bir önemli özelliği de var. Alanın çok büyük bir yüzdesi, Kızılderililere ait. 'Tribal Nations' dedikleri bir anlaşma var. Kızılderililerin, birçok alanda kendilerini yönetmek ve bağımsız bölge olarak kalmak için yapılan bir anlaşma bu. Kızılderililer için bu bölgeler, çok büyük manevi, ruhsal ve kutsal anlam taşıyor.

MONUMENT VALLEY ARIZONA

Oğlum Azur'u bu bölgeye götürmek için uzun zamandır sabırsızlanıyordum. Bu sene 8 yaşına yaklaşması ile bu bölgeye götürmek istedim. Üç ay süren bir plan gerçekleştirdim. Amacım; Azur'a doğanın muazzamlığını göstermek, doğanın kutsallığını hissetmesini sağlamak, doğanın estetik gücünü algılaması ve bu ortamdaki enerji ile bütünleşmesiydi. Dünyanın hiçbir yerinde insan, kendini bu kadar kolay doğanın içinde kaybetmiyor ve insanoğlu dünyanın yerini iyi algılamıyor. En çok önem verdiğim, doğa içinde bizim de doğal kalmamızdı.

MARBLE CANYON ARIZONA

Bu bölge, çok özel bir coğrafik yapı ve tarihe sahip. Dört ana güzergah var; Mojave, Sonoran ve Chihuahuan Çölleri, Colarado Nehir Platosu, Great Basin (Büyük Havza) Çölü ve Colorado, Rio Grande nehirleri. Özet olarak, bu yerlerin devasa büyüklükleri rüzgar ve suyun muazzam gücü ile şekillenmiş. Hiçbir yerde görmeyeceğiniz doğal ve devasa yapıların yanı sıra, çöllerde inanılmaz yaşam sürdürmeye izin veren bir yapıyı da görüyorsunuz.

MONUMENT VALLEY ARIZONA

Her zaman bu bölge için Ansel Adams'ın söylediği sözlerini, oğluma hissettirmek istiyordum. "Güneybatı Amerika'da nereye giderseniz gidin sihirler, güç ve güzellik ile karşılaşıyorsunuz. Zaman ve mekanda sayısız mucize gerçekleşir. İhtişamın ve yakınlığın sonu yok bu bölgede. Ve en önemlisi, herkese sundukları ruhun canlanmasının sonu yok!" Ve rotayı buna göre planlamaya gayret gösterdim.

SLAB CITY CALIFORNIA

ROTAMIZDA 6 EYALET VARDI

İstanbul'dan New York'a uçtuktan sonra, Phoenix Arizona'ya devam ettik. Rotamızda, 6 eyalet vardı. Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada ve California. ABD'ye New York üzerinden girdik. Sonrasında Phoenix'e uçarak güneybatı turuna başladık. Phoenix'dan kiraladığımız cip ile ilk gece konaklayacağımız Sedona'ya yola çıktık. İlk durağımız; inanılmaz kırmızı kaya tepeleri, sarp kanyon duvarı ve onu çevreleyen muhteşem çam ormanları, yani kırmızı kaya şehri olarak bilinen inanılmaz derecede güzel bir bölge olan Arizona çölünde bulunan Sedona idi. Yolda, ABD'deki Amerikan Kızılderili insan yapımı olan en inanılmaz yapı olarak değerlendirdiğim Montezuma Ulusal Kalesi'nde mola verdik.

SEQUOIA NATIONAL PARK CALIFORNIA

Ertesi sabah, New Mexico, Arizona, Utah ve Kolorado'nun buluştuğu yer olan muhteşem Monument Vadisi'ne doğru yola koyulduk. Yolda Azur'a dinozorlar zamanından kalma ağaçlar, fosiller ve bitkiler içeren bir ormanın kalıntılarını, muhteşem görseli olan pastel renkli çölü ve Canyon De Chelly Ulusal Anıtı'nı görebileceğiniz Taşlaşmış Orman'ı gösterdim. Burası, Navajo Kızılderilileri tarafından 1000 yıldan fazla bir süredir ikamet edilen ve tapınılan inanılmaz kaya oluşumlarına sahip Navajo kabile topraklarındaki geniş bir parktır. Parktan ayrılıp Monument Vadisi'ne doğru yola çıktık. Bu, Monument Vadisi'ne dördüncü seferim ancak Kayenta'dan ne zaman oraya doğru gitsem tüylerim ürperir ve gözlerime inanamam. Kuşkusuz, dünyadaki en büyülü yerlerden biridir. Azur da gözlerine inanamadı. Navajo'nun anıt vadisi, tüm Navajo ulusunun en kutsalıdır. Onlar için tanrıların kaldığı meskendir. Dünyanın en çok fotoğrafı çekilen yeridir ve nedenini her açıdan görebilirsiniz. Adeta nefes kesicidir. Yerli Kızılderelilerle birlikte onların hikayelerini dinleyerek gezdik ve akşamı, güneşin batışını izleyerek geçirdik. Geceleyin odamızdan vadiyi izlediğimiz muhteşem manzaralı bir otelde kaldık.

JOSHUA TREE CALIFORNIA

Sabah, hepsi büyük kemerler oluşturan en inanılmaz kaya oluşumlarından bazılarına ev sahipliği yapan Utah ve Arches Ulusal Parkı'na doğru yola koyulduk. Oradan Canyonlands'e doğru hareket ettik. Bu muhtemelen görebileceğiniz en şaşırtıcı devasa ve müthiş arazi yapısıdır. Ölçeği çok geniş olup nefesinizi keser. İşte 1800'lerde kovboyların, orada sığırlar için mevcut olan kıt otları yememeleri için binlerce atı uçurumdan ölümüne sürdüğü o ünlü ölü at noktası. Görmeye fazlasıyla değer. Oradan yeşil nehir üzerindeki Goblin Vadisi'ne ve son olarak gece için Escalante'deki kulübemize devam ettik. Burada Yonder Escalante'de kaldık ve akşam arabalı sinemaya gittik.

Ertesi gün ise All-American Road olarak da bilinen Manzaralı Yol 12'ye gittik. Bana göre şimdiye kadar kat ettiğim en güzel yol ve sizi Escalante'den ve ABD'nin en güzel yerlerinden biri olan Büyük Merdiven'den geçiriyor. Bu rota üzerinde çok sayıda bulunan ulusal parklar var ve bu parkların hiçbirine girmeden bile bu yol nefes kesici. Büyük Merdiven, 2 milyon dönüm büyüklüğünde ulusal bir anıt! Olağanüstü güzellikte. Orman, çöl ve inanılmaz biyolojik çeşitlilik ile iç içe geçmiş bir doğa. Manzaranın ve arazi yapılarının keyfini çıkarmak için birçok kez durduk. Bu manzarayı, 'milyon dolarlık otoyol' olan yolun takma adı dışında hiçbir şey tarif edemez çünkü 1930'larda yolun açılmasıyla bu otoyolun her milinden manzaranın 'milyon dolar değerinde' olduğu söylenegelmiştir.

ESCALANTE UTAH

Escalante'den sonra Bryce Kanyon Ulusal Parkı'nın gelmesi büyük bir sürpriz gibi. Bu, aslında doğanın kendisine ait Disneyland'i olan 50 km'lik bir yoldur. Doğa, bu yolun her bir parçasında size büyülü bir sahne sergilemektedir. Escalante'den sonra hiçbir şeyin bu kadar doğal olarak güzel veya muhteşem olamayacağını düşündüğünüzde ardından Bryce Kanyon gelir ve doğanın gerçekten ne kadar sihirli olduğuna gülersiniz. Öğleden sonra Zion Ulusal Parkı'na geçtik. Bu daha önce hiç deneyimlemediğim yaban hayatıydı. Zion'u tanımlamanın tek yolu, onu tanrıların gösterisini izlediğiniz bir amfitiyatro ile karşılaştırmaktır. Zion'un yoğun maneviyatını yansıtan, muhteşem dağa adını veren inanılmaz 'Atalar Kürsüsü'nün hemen dibinde bir çadırda kaldığımız için şanslıyız.

ZION NATIONAL PARK UTAH

8.5 MİL KÜREK ÇEKTİM

Zion'dan eşi benzeri olmayan güzelliğe sahip bir başka inanılmaz yol olan 'Vadinin Zemini' yolundan ayrıldık ve doğuya, Vermilion Kayalıkları'na doğru yöneldik. Burası Kolorado Nehri'nin Büyük Kanyon olacak şeyi yapmaya başlamak üzere toprağı ufaladığı yerdir. Buradan Mermer Kanyon'a giden bir çölden geçtik. Toprak yolu, inanılmaz Vermilion Kayalıkları manzaralı otoyol ile yolumuza devam ettik. Mermer Kanyon'da bizi ve kanomuzu At Nalı Kıvrımı'nın dibine kadar çeken bir tekneye bindik. Bizi burada bıraktı. Mermer Kanyon'a geri gitmek için Kolorado Nehri'nde, oğlumla birlikte 4 saat boyunca gittik, tek başıma 8.5 mil kürek çektim. Vahşi atlı, en inanılmaz kanyonlarda ve Colorado Nehri'nin nefes kesici güzelliğinde yapayalnızdık. Ertesi sabah ilk iş, Azur'u nereye geldiğimizi göstermek için At Nalı Kıvrımı'nın tepesine götürdüm, o kadar yüksekteydi ki, inanamadı ve benim için bu gerçekten bir ömür boyu unutulmayacak bir maceraydı. O gece ünlü Lee's Ferry Lodge motelde kaldık. Bu, çölün ortasında 200 yıllık bir motel ve tam olarak eski bir kovboy filminde bulunduğunuz bir motel gibiydi. İnanılmaz derecede otantikti. Geceleyin Porsuk Deresi ile kavuşarak bölgedeki en tehlikeli arazilerden birini oluşturan Büyük Kanyon'un başladığı yere gittik.

ESCALANTE NATIONAL PARK UTAH

Her yeni bir güne yeni bir macera olarak uyanıyoruz ve bugün ise Azur'a, çölde dinozorların izlerini, yumurtaları ve birçok fosili görebileceğiniz ünlü Moenkopi Dinozor İzleri'ni gösterme vaktiydi. Oradan Büyük Kanyon turumuza başladık. Canyonlands ve ölü at noktasından sonra Büyük Kanyon'un etkisi biraz sönük kalmıştı. Fakat Powell Gölü'ne kadar onu takip etmeye devam ederken uzunluğu ile Azur üzerinde hala büyük bir etkisi vardı. O gece, en uzun yolculuğumuz olacak olan ertesi güne hazırlanmak için Powell Gölü'nün hemen dışında durduk.

ÖLÜM VADİSİ'Nİ ROTAYA AZUR EKLEDİ

Sabahın erken saatlerinde Uzaylı Otoyolu üzerinden 51. Bölge'ye doğru yola çıktık. Bu, ABD'deki en ıssız yoldur ve Büyük Havza Çölü boyunca 300 milden fazladır. Buraya Uzaylı Otoyol denilmiştir çünkü burada dünyadaki herhangi bir yerden daha fazla UFO görme vakası yaşanmıştır. Buradan inanılmaz Ölüm Vadisi Ulusal Parkı üzerinden Kaliforniya'ya doğru yola çıktık.

PIEDRAS BLANCAS, BIG SUR CALIFORNIA

Ölüm Vadisi, rotaya Azur'un yaptığı eklentilerden biriydi ve onu gördüğümüze çok sevindim. Gördüğümüz en ıssız, en düşmanca ve en cansız ama aynı zamanda muhtemelen en eşsiz yerlerden biri. Burada dünyayı terk ettiğinizi, Mars veya Yıldız Savaşları'ndan Tatooine gibi bir gezegende olduğunuzu hissediyorsunuz. Akşam 18.30'da geldik ve sıcaklık 52 dereceydi. Çölde, müthiş bir manzarada ilerliyorsunuz ve güneş batarken dünyanın hiçbir yerinde göremeyeceğiniz bir manzaraya bakıyorsunuz. O akşam Ölüm Vadisi'nde Oasis (Vaha) adlı bir otelde kaldık. En yakın benzin istasyonuna 150 mil uzaklıktaydı ve bu muhtemelen Lee's Ferry Lodge dışında kaldığımız en izbe otellerden biriydi. Sabah ayrılırken resepsiyon görevlisi her birimizin 5 litre suyu olduğundan ve depomuzu benzinle doldurduğumuzdan emin olmamızı söyledi. Sabah 7.30'da dışarısı 56 dereceydi!!! Ve Kaliforniya'ya, ünlü Sekoya Ulusal Ormanı'na doğru gidiyoruz. 4 saat içinde, dağları tırmanırken Ölüm Vadisi'nin uzak çöl manzarası, şimdiye kadar gördüğüm en inanılmaz ormana dönüşüyordu. Sekoya Ulusal Ormanı'na giden yol, Kaliforniya'nın en güzel vadilerinden birinden geçer. Sekoya ise dünyadaki en büyük ağaçlara ev sahipliği yapıyor ve tüm öğleden sonrayı ormanda yürüyüş yaparak, derede yüzerek ve devasa sekoya ağaçlarına bakarak geçiriyorsunuz. Ormanın derinliklerinde bir kulübede kaldık ve ertesi sabah Yosemite Ulusal Parkı'nı görmek için erken kalktık ve oradan batıya, öğle yemeği yediğimiz San Francisco'ya ve ardından Monterey'e gittik.

Monterey'de üç gece kaldık. Çünkü burayı inanılmaz Büyük Okyanus'un bir kısmını keşfetmek için bir üs olarak kullandık. Monterey'den bir tekneye bindik ve balina izlemeye gittik. Sonraki iki gün boyunca kambur balinaları, her çeşit yunusu, mavi balinaları ve büyük beyaz köpekbalıklarını gördük. Bir sonraki yolculuğumuz ünlü PCH'ye (Pasifik Sahili Otoyolu) çıkmak ve Büyük Okyanus boyunca Malibu'ya kadar yolu takip etmekti. Bu inanılmaz güzel bir yol ve ABD'deki en güzel sahil kasabalarından ve plajlarından bazılarında durup yüzerek geçtik.

CANYONLANDS UTAH

KARAVAN KİRALADIK

Joshua Tree Ulusal Parkı'nda geleneksel bir çelik Amerikan karavanı kiraladık ve bunu, Güney Kaliforniya çölünü keşfetmek için üs olarak kullandık. Joshua Tree Ulusal Parkı adını, 'yuka' da denilen avize ağacından almıştır ancak dünyadaki hiçbir şeye benzemeyen bir çöldür. Burada diğer çöllerden daha fazla bitki yaşamı var; başka hiçbir yerde görmediğim bu bölgeye özgü ağaçlar, kaktüsler… Ve o kadar muhteşem güzellikte ki, birçok yerde tablo gibiydi. Buradaki kaya oluşumu da benzersizdir.

Slab City'ye gitmek için daha güneye doğru yola çıktık. Bu da yine Azur'un rotaya eklediği bir yerdi. Çorak çölde saatlerce sürdük ve "Yeryüzündeki son özgür yer Slab City'ye hoşgeldiniz" yazan bir tabelaya rastladık ve gerçekten de öyle. Polis yok, elektrik yok, su yok ama Sonoran Çölü'nde birlikte yaşayan, başkalarının artıklarından bir şehir yapan ama onu bir sanat parkı gibi inanılmaz bir şekilde inşa eden inanılmaz renkli bir topluluk var. Oturup yörenin sakinleriyle konuştuk ve Salton Gölü'nü ziyaret etmek üzere ayrıldık.

HAIGHT ASHBURY CALIFORNIA

Salton Denizi, 1950'lerde donup kalmış gibi. Burası 1940'lar ile 1950'ler arasında geliştirilmiş ve neredeyse hemen sonra terk edilmiş. Böylece çevresinde, 1950'lerden kalma dokunulmamış evler, moteller, restoranlar, benzin istasyonları var ve çöl tarafından devasa bir müze gibi korunmuş. Hayalet bir kasabada araba sürmek gerçekten inanılmaz. Oradan gezideki son ulusal parka, Anza Borrego Ulusal Çölü'ne ve oradan Joshua Tree'ye geri döndük. İki gece sonra Phoenix'e doğru yolu çıktık.

Ve İnanılmaz Güneybatı Amerika turunda, 8.300 km yol kat edip ve 14 gece kaldıktan sonra cipimizle havalimanına döndük ve kiraladığımız cipi teslim edip İstanbul'a dönmek üzere uçağımıza bindik.

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.